Vi kan gjerne fastslå med en gang at vår uro for at dette skulle bli vel trist var ubegrunnet. Forutsetningene for at dette skulle bli en nedtur var imidlertid helt klart tilstede. Vi kjørte nemlig A6 4.2 uken før vi kjørte 2.0 Tdi, med andre ord et maksimalt fall i effekt.
Klarer seg bra
Motoren har vi kjørt før i både Audi A3, A4 og Skoda Octavia. I disse litt mindre og lettere bilene kjennes motoren kjempesprek ut og den bevarer en del av gnisten på vei over til A6. Dette er den nye toliteren som yter 140 hestekrefter ved 4.000 omdreininger og 320 newtonmeter ved 1.750 omdreininger. Sammen med en sekstrinns manuell girkasse holder dette til en A6, vel å merke hvis man ikke har spesielle krav til fart utover det som er sunt. 0 til 100 klarer den på 10,3 sekunder og toppfarten er 210 kilometer i timen.
Villig
Etter å ha kjørt A6 med en rekke sterke motorer er vi overrasket hvor fint denne motoren takler A6. Den er lettbeint og turtallsvillig. Det høres kanskje litt rart ut på en dieselmotor, men det er helt greit å trekke den til 4.000 omdreininger i hvert eneste gir. Den leverer et fint drag over store deler av turtallsregisteret og med sekstrinns girkasse kan du lett holde deg under 2.000 omdreininger ved langkjøring. Det at den er turtallsvillig er også viktig siden det i kritiske situasjoner kan være greit å dra på litt ekstra og ikke bare bruke dreiemomentet lavt nede i turtallsområdet.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger