Motor og kjøreegenskaper

En rask femtrinns automatgirkasse og en sterk og kvikk V6-motor setter sportsligheten på prøve.

Publisert
Sist oppdatert

Og stort sett oppleves SRX sportsligere og bedre balansert enn de to tonnene skulle tilsi. Den er bedre på svingete vei enn de fleste terrengbiler, og komforten er klart bedre. Viktigste unote i kjøreegenskapene er en brå overgang til kraftig understyring i krappe unnamanøvre. Vi mistenker at Toyo-dekkene kan være en medvirkende årsak.

Det er den i utgangspunktet gode balanse som gjør overraskelsen desto større når bilen bare vil rett frem. Under vanlig kjøring, og selv med godt driv i svingene, er SRX svært langt fra det vi vanligvis forbinder med amerikansk SUV. Mye av forklaringen kan være det nye dempersystemet som kommer på SRXer med utstyrsnivået Sport Luxury.

Støtdemperne er fylt opp med væske som inneholder metallpartikler. Ved normale demperbevegelser vil denne væsken flyte lett og gi myk demping. Ved behov, det kan være svinger eller oppbremsing, vil elektroniske signaler sørge for et magnetfelt som gjør at væsken gir mer motstand og demperbevegelsene blir mer kontante.

Kjapp girkasse

Et bidrag til den kontante og positive kjøreopplevelsen er den raske og konsekvente girkassen. Selv om nedgiringer til andregir ved kickdown i 80 km/t kanskje er å betegne som overivrig, turtelleren viser nesten 5.500 o/min, passer denne femtrinns automatgirkassen godt til både bil og motor.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer