Motor og kjøreegenskaper

En ganske ordinær motor på 110 hestekrefter er nok til at C4 får vist seg frem som en kjøreglad og harmonisk bil.

Publisert
Sist oppdatert

Citroën C4 trives på veien, og det er lett å trives bak rattet. Særlig liker vi at bilen oppfører seg ganske konsekvent når den presses, og at det er ganske lett å kjenne hvor grensene går til tross for at ESP-systemet ikke lar seg skru av.

Vi mener at C4 er en bedre bil med ESP-systemet, men det er betenkelig at systemet er inne med bremsene ved understyring uten at føreren blir gjort oppmerksom på det. Det samme gjør systemene i Skoda, Audi og Volkswagen, og det er med på å gjøre at føreren uten hensikt begynner å tøye grensene for veigrepet.

Lettkjørt

Styringen er mer komfortabel enn direkte, men det spesielle rattet går som nevnt raskt å venne seg til. Selv om førerplassen i første omgang ser veldig spesiell ut, går tilvenningen svært raskt. Det er, som vi ser det, få uoverkommelige særegenheter som vill irritere i hverdagen, og hovedinntrykket er at C4 er blitt en lettkjørt bil. En irriterende detalj C4 deler med en del andre biler er en knotete plassert bryter for setevarme. Den er plassert på selve stolen, og er bare brukbar etter at du har memorert inntsillingene og kan utføre innstillingen i blinde - du ser den nemlig ikke bryteren under kjøring.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.