For du må jobbe litt for å holde deg i området der brorparten av de 100 hestekreftene befinner seg, men for kjøring i vanlig trafikk er motoren fleksibel nok også på lave turtall. Focus kommer også med en mer moderne motor med samme sylindervolum men med 15 hestekrefter ekstra. Den oppleves som sportsligere, men er ikke spesielt mye sterkere enn motoren i testbilen på lave turtall.
Trives på veien
Femdørsutgaven av nye Ford Focus tar med seg arven fra forgjengeren, og er en av klassens fineste biler til sportslig kjøring. Vår litt lengre stasjonsvognutgave er ikke like ivrig når svingene kommer tett, men fortsatt blant de bedre i klassen. Lengden og muligens vektfordelingen gjør at bakhjulene ikke får hjulpet til i samme grad med veigrepet i krappe svinger. Og med tanke på at den ikke er like glad i svinger som kombi-kupeen er det rart at stasjonsvognen i tillegg føles litt stivere og mer stumpete. På dårlig vei har bakhjulene en tendens til å trippe litt over ujevnheter. Andre biler i klassen klarer å levere bedre komfort med tilsvarende veigrep, men det er ikke så mange i klassen som klarer å gi deg følelsen av sportslighet på samme måte som Focus.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger