Motor og kjøreegenskaper

Discovery veier drøyt 2,5 tonn og trenger mye muskler. Dieselmotoren gjør en god jobb, men gir ikke den eksplosive følelsen. Vi synes likevel kombinasjonen av bil og motor er bra.

Publisert
Sist oppdatert

Discovery er nok selve drømmen for mange av de som vil leve langt fra fast veidekke. Tidligere har vi vært igjennom både vann, gjørme og stein med Discovery, og den imponerer i terrenget. Nå har vi brukt den til mer daglige gjøremål som de fleste antagelig vil gjøre 99,9 prosent av tiden. En høy brøytekant eller en blåbærtue er nok det verste mange tør selv med slik bil til disposisjon. En prislapp på rundt 900.000 kroner holder nok også noen tilbake fra de helt store ekspedisjonene.

Motor fra Jaguar

Testbilen var utstyrt med en nydelig dieselmotor med 2,7-liters slagvolum. Nydelig betyr ikke i dette tilfellet at den var fin å se på, for det var den ikke, men hvordan den virket. For det første så hører du knapt motoren. Typisk diesellyd er eliminert og draget er godt. Motoren yter 190 hestekrefter ved 4.000 omdreininger og 440 newtonmeter ved 1.900. Det gir den 2,5 tonn tunge bilen nok ytelser. Vi hadde automatgir på vår bil og det bør den også ha. På lanseringen av bilen i Scotland kjørte vi med manuell girkasse og vil ikke si at det er å foretrekke fremfor automat. Motoren kommer fra Jaguar og sitter også i S-Type.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer