Motoren i Yaris TS Turbo har sitt utgangspunkt i 1,5-literen vi kjenner fra lillebror T-Sport. Den store forskjellen er, som navnet tilsier, at TS Turbo-motoren får hjelp av en turbo-lader. Denne presser komprimert luft inn i sylindrene, noe som gir kraftig forbedrede ytelser. Effekten stiger som nevnt fra 105 til 150 hestekrefter, men det som er minst like interessant er hva som har skjedd med motorens dreiemoment. Mens T-Sport-motoren yter 143 newtonmeter, sørger turboen for at motoren utvikler hele 196 Nm.
7,9 sekunder
Turboen sørger også for at 0 til 100-tiden forbedres fra 9,0 til 7,9 sekunder. Det betyr at Yaris Turbo er nesten like rask som for eksempel BMW Z4 2.2 (7,7) og Ford Mondeo ST 220 (7,8). Det betyr også at den lille Yarisen er raskere enn Mercedes-Benz SLK 200 Kompressor.
Vi kan skrive under på at Yaris Turbo er rask. Motoren produserer et flott skyv og det går så det griner gjennom gir etter gir. Gassresponsen er kvikk og over 3.000 omdreininger er den nærmest umiddelbar. Motoren er sterk gjennom hele registeret, og trekker rent allerede fra 1.000 o/min. Deretter går det bedre og bedre opp helt til turtellernålen treffer rødmerkingen ved 6.400 o/min.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger