Motor og kjøreegenskaper

Det er ikke ofte vi lar oss imponere over så mye i en bil som koster under 400.000 kroner. Golf GTI er rett og slett en ualminnelig velbygd bil.

Publisert
Sist oppdatert

Hjertet i Golf GTI er en flott 2,0-liters motor med direkteinnsprøytning og turbolading. Volkswagen har bestemt seg for å hente ut 200 hestekrefter, og disse er på plass ved 5.100 o/min. Dette er uvanlig tidlig med tanke på at turtelleren først er rødmerket ved 6.500 omdreininger. Det som er minst like interessant, er at motoren yter hele 280 newtonmeter ved 1.800 o/min. Det betyr at denne turbomotoren leverer et like rått dreiemoment som den sterke dieselmotoren i Ford Mondeo 2.0 TDCi.

Trekker som et uvær

Men i motsetning til de moderne diesel-motorene, som stort sett gir seg ved rundt 4.500 o/min, har denne Volkswagen-motoren et helt annet register å spille på. Her trekker det nemlig som et uvær fra 1.500 til 6.700 omdreininger, uansett gir. Skyvet er rått og akkompagneres av et ditto lydbilde. Volkswagen har nemlig avstemt motor og eksosanlegg på en måte som resulterer i at kupeen fylles av et berusende polyfoni.

Fantastisk girkasse

Vi var så heldige at vårt testeksemplar var utrustet med en såkalt DSG-girkasse (Direct Shift Gearbox). Denne koster omlag 15.000 kroner som ekstrautstyr, men er verdt hver eneste krone. Volkswagen-konsernets DSG-girkasse er nemlig blant verdens absolutt beste girkasser.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.