Motor og kjøreegenskaper

Begge motorer har 2,0 liter slagvolum, 16 ventiler, turbo og turtallsvilje. Likevel er ulikhetene fremtredende.

Publisert
Sist oppdatert

Outlander- og Forester-motorene er nemlig to fundamentalt ulike konstruksjoner. Mens Outlander-motoren er en klassisk rekkefirer, er Forester-motoren en bokser. Sistnevnte er en sjelden konfigurasjon og knyttes først og fremst til Porsche og Subaru. En av fordelene ved bokser-motoren er muligheten for å plassere den lavt i bilen. Dette medvirker til å senke tyngdepunktet, noe som i sin tur gir bedrede kjøreegenskaper.

Forester: 8,3 sekunder

Forester-motoren leverer 177 hestekrefter og 245 newtonmeter ved 3.200 o/min. Dette er fine ytelser og sørger for at bilen klarer 0 til 100 på bare 8,3 sekunder. Det betyr at bilen eksempelvis er like rask som en Peugeot 206 GTI (8,3) og raskere enn en Mazda MX-5 (8,4).

Flott skyv

Ute i virkeligheten oppleves Forester-motoren som sterk gjennom hele registeret. Turbo-ladingen sørger for et sjenerøst bunndrag og motoren produserer et flott skyv helt til rødmerkingen ved 6.500 omdreininger. Faktisk kan motoren med fordel trekkes opp mot turtallssperren, som ligger ved høye 6.900 o/min. Gassresponsen er kvikk og det er lett å utnytte kreftene - som uten problemer lever opp til papir-tallene.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer