Er du på jakt etter en mest mulig sportslig mellomklassebil, er ikke Citroën C5 det beste valget. Styringen er ikke den dvaskeste Citroën-styringen vi har vært borti, men er verken direkte eller presis nok sammenlignet med konkurrenter som Ford Mondeo. Heller ikke hjulopphenget er spesielt sportslig. Bilen krenger mer enn de beste konkurrentene og veggrepet kunne vært bedre.
C5 er heller ikke spesielt retningsstabil og ved fullt gasspådrag på dårlig underlag blir det mye sporing. Bilen får problemer med å plante kreftene i bakken og mye bevegelsesenergi forplantes til rattet. Det er fullt mulig å kjøre fort med C5, men spesielt morsomt er det ikke.
Unik fjæring
Nei, Citroën har ikke satset på sportslighet. Derimot har de satset på komfort. Så hardt har de satset at de har utviklet et helt unikt hjuloppheng, det såkalte Hydractive 3. Hydractive 3 er et hydraulisk fjæringssystem med en integrert, gassassistert støtdemperfunksjon. Den tradisjonelle spiralfjæren er altså forkastet.
Kan selv velge bakkeklaring
En av fordelene med dette systemet, er at bakkeklaringen kan justeres, både manuelt og automatisk. Ved kjøring på svært dårlige veger kan man velge høyeste posisjon, noe som gir bakkeklaring på linje med en fullverdig SUV. Denne posisjonen kan med fordel også benyttes ved hjulskift.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger