Motorjournalister har en tendens til å bli både bortskjemte og blaserte. Forventningene var derfor ikke spesielt høye da vi skulle ut for å kjøre en firesylindret sugebensinmotor som yter 150 hestekrefter. Denne motortypen har nemlig en tendens til å oppleves som ganske kjedelig sammenlignet med turbo- og kompressorladede bensinmotorer, seksere, åttere og kraftige dieselmotorer.
7.250 omdreininger
Men det finnes selvsagt unntak fra regelen. For eksempel Toyotas 1,8-liter og Hondas 2,0-liter, som begge kjennetegnes ved sin turtallsvillighet.
Selv om Mazda-motoren ikke er like vanvittig som de overnevnte, særpreges også denne ved sin turtallsvillighet. Mazda-motoren kan faktisk dras helt til 7.250 omdreininger, noe som både sørger for spenstig fartsøkning og GTI-følelse. 0 til 100 går unna på 9,0 sekunder og hvis man bruker motoren for det den er verdt, blinker det hyppig i antispinn-lampen.
Sterk gjennom hele registeret
Turtallsvillige motorer karakteriseres vanligvis ved at maksimalt dreiemoment først er på plass ved høye turtall - så også denne. Maksimalt dreiemoment, 187 Nm, produseres først ved 4.500 o/min. Dette er imidlertid ikke noe problem i denne bilen. For det første veier den kun 1.215 kilo. Og for det andre er slagvolumet stort nok til at det produseres et brukbart dreiemoment også ved lavere turtall. Dermed oppleves bilen aldri som undermotorisert.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger