Vi har kjørt denne motoren tidligere i både 5- og 7-serie og særlig i 530d har den vist sin styrke. Den bilen er rett og slett sprek. Forventningene til denne X5-modellen var også derfor svært høye, og vi ble ikke skuffet denne gangen. Nå snakker vi vel og merke om motoren. Den gir X5 de ytelsene den fortjener og X5 har fått et dieselalternativ med futt i.
Sterk
Testbilen veier 2.180 kilo og trenger mye krefter. Derfor kommer denne motoren helt til sin rett. 0 til 100 klarer den på 8,8 sekunder og toppfarten er 210 kilometer i timen. Dette er gode tall, men fleksibiliteten er også imponerende. 60 til 100 går unna i kjempetempo og fartsøkningen du trenger ved forbikjøringer er tilstede. Ikke nok med at motoren har nok krefter, den leverer også en fin gassrespons som er sjelden i dieselbiler. Istedet for at vi må vente på reaksjon ved gasspådrag bykser den av gårde.
Effekten på motoren er 218 hestekrefter ved 4.000 omdrininger og dreiemomentet er 500 newtonmeter fra 2.000 til 2.750 omdreininger. Legg merke til at dette er det samme dreiemomentet som 4.8is har fra en 4,8-liters V8-motor med 360 hestekrefter.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger