Minste motoralternativ i nye Opel Astra stasjonsvogn er en 1,4-liters bensinmotor som yter 90 hestekrefter. Vi har ikke testet denne motoren, men antar at den blir i snaueste laget for en såpass stor bil.
1,6-literen derimot, gjør en fullgod jobb, selv om ytelsene på papiret ikke er voldsomme. For eksempel produserer motoren bare 105 hestekrefter, mens de fleste konkurrentenes 1,6-litere kan skilte med 110 hestekrefter.
Også akselerasjonstiden er svak. Astra Caravan 1.6 bruker 12,7 sekunder på øvelsen 0 til 100, mens de fleste konkurrentene er godt nede på 11-tallet. Toyota Corolla er faktisk helt nede på 10,2 sekunder.
Sterkt mellomregister
Maksimalt dreiemomentet, 150 Nm, er imidlertid noe over normalen. I tillegg er de 150 newtonmeterne på plass ved 3.900 o/min, noe som er relativt tidlig. 1,6-literen i Toyota Corolla må for eksempel opp i 4.800 o/min før maksimalt dreiemoment er på plass.
Ute i virkeligheten er bunndrag og mellomregister langt mer interessant enn akselerasjon fra stillestående. Og ved lavere og middels turtallsområder står ikke Astra-motoren tilbake for konkurrentene. Tvert i mot, motoren oppleves som sterk. For eksempel er det fullt mulig å bruke femtegiret ned mot 50 kilometer i timen. Selv om motoren da arbeider helt nede ved 1.400 o/min, produserer motoren faktisk akselerasjon ved gasspådrag.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger