112 hestekrefter ved 4.000 o/min og 245 Nm ved 1.800-2.500 o/min er på papiret litt tynt fra en moderne dieselmotor, særlig er dreiemomentet litt lavt. Det som redder Tucson er at konkurrentene også er litt sløve i denne klassen.
Bedre i praksis
Og etter mange mil bak rattet er tallene mindre tydelige, og den positive kjøreopplevelsen trer mer og mer tydelig frem. Den myke og komfortable fjæringen som ikke inspirerer til å slenge bilen rundt svingene gjør sitt til at en litt rolig stil anlegges. Og til det duger motoren godt med snilt lydbilde.
Det eneste som virkelig irriterer ute på veien er at girkassen videreformidler vibrasjoner når du står stille, og at den veksler litt masete frem og tilbake mellom tredje- og fjerdegir i svake motbakker. Særlig i litt høyere hastigheter på motorveien er enten motoren for svak eller girkassen for nervøs.
Skulle vært fem
Mye hadde blitt bedre med en litt tettere femtrinns girkasse. Selv om motoren ikke føles kraftløs er 0-100 km/t på 16,1 sekunder litt tafatt. Grunnen til at vi tror girkassen er synderen er at det er relativt stor forskjell i akselerasjonstider mellom automatgir og manuelt gir. Med den manuelle girkassen mener Hyundai at 0-100 km/t på 13,8 sekunder skal være innen rekkevidde.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger