Testbilens 1,3-liter med 95 hestekrefter er den minste firesylindrede motoren i Forfour. En 1,5-liter med 109 hestekrefter koster 16.000 kroner ekstra, og den i Smart-sammenheng mer tradisjonelle tresylindrede 1,1-literen på 75 hestekrefter sparer deg for omtrent det samme.
Morsom motor
Vi likte 1,3-literen godt, den har temperament nok til å utfordre veigrepet, og den er sterk nok til bykjøring på varierende turtall. Den er en typisk turtallsmotor som liker seg tydelig best rundt effekttoppen på 6.000 o/min, og som også fortsetter ufortrødent til turtallsperren slår inn rundt 1.000 o/min senere.
Du passerer 100 km/t i andre gir, og akselerasjonstiden er oppgitt til 10.8 sekunder. 100 km/t i femtegir innebærer 2.750 o/min, og til småbil å være er ikke det spesielt høyt. Det er allikevel høyt nok til at du hører motoren, og akkompagnert av vindstøy er det fortsatt et stykke igjen til støykomforten i en kompaktklasse bil.
Gode bremser og ESP
Smart Forfour kommer med elektronisk stabilitetssystem (ESP) som standard, og med klassens mest imponerende bremser er Forfour godt forberedt på vanskelige situasjoner som kan oppstå på veiene. ESP-systemet er finstemt, så finstemt at det for eksempel på ubrøytet vei stabiliserer bilen merkbart.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger