"Honda Jazz 1.4 LS" står det i brosjyren, men dette er egentlig desinformasjon. Jazz-motoren er nemlig en 1,3-liter. Det faktum at slagvolumet bare er 1.339 kubikkcentimeter, betyr ikke at dette er en svak motor. Riktignok er verken 83 hestekrefter eller 119 Nm oppsiktsvekkende mye - Toyota henter for eksempel ut 86 hester og 123 Nm fra sin 1,3-liter. Det som er spesielt med Honda-motoren, er at maksimalt dreiemoment er på plass allerede ved 2.800 o/min. Dette er uvanlig lavt for en selvpustende motor med et så lite slagvolum. De fleste konkurrerende motorer må opp i mellom 3.500 og 4.000 o/min før maksimalt dreiemoment er tilgjengelig.
To tennplugger
Honda er blant verdens største og mest avanserte motorprodusenter. Honda-konsernet lager ikke bare bilmotorer, men produserer i tillegg motorer til alt fra motorsykler og mopeder til båter og gressklippere.
Honda var tidlig ute med flerventil-teknologi, men har faktisk valgt å satse på bare to ventiler per sylinder i Jazz-motoren. Til gjengjeld har motoren to tennplugger per sylinder, en teknologi vi også kjenner fra Alfa Romeo og Mercedes-Benz.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger