Motor og kjøreegenskaper

Mazda står hardt på at motoren er en 1,25-liter, men det skal litt mer til for å overbevise oss om at det er nødvendig med to desimaler på literbetegnelsen.

Publisert
Sist oppdatert

For det vi velger å kalle en 1,2-liter på grunn av slagvolumet på 1.242 kubikkcentimeter er en helt ordinær 1,2-liter med hensyn til både hestekrefter og dreiemoment. Motoren er en typisk småbilmotor som med litt turtall gjør en grei jobb ved bykjøring.

Tilstede

Med en liten motor blir det naturlig nok en del motorlyd, og lyden er mest plagsom på motorveien fordi den da er konstant tilstede. Under akselerasjon er det lettere å akseptere motorstøy, og motoren i Mazda 2 er ikke den som bråker mest i klassen.

Det er til en viss grad utvekslingen i girkassen som bestemmer lydnivået, og ved 100 km/t i femtegir viser turtelleren at motoren snurrer med rundt 3.000 o/min. Fordelen med såpass høyt turtall er at bilen ikke er helt uten mulighet til å følge vanlig trafikk i høy hastighet.

Lettkjørt

På de større Mazda-modellene legges det stor vekt på at bilene skal ha morsomme kjøreegenskaper. For Mazda 2 sin del er fokus et annet, bilen er på alle vis satt opp til å være lettkjørt. Og den er lettkjørt med lettsjaltet girkasse, bremser som ikke stiller store krav til benstyrke og en lett styring.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer