Motor og kjøreegenskaper

Denne generasjonen Golfer kommer med et forbedret system for firehjulsdrift med blant annet kortere responstid.

Publisert
Sist oppdatert

I utgangspunktet er kraften fordelt med 90 prosent til forhjulene og 10 prosent til bakhjulene. Tidligere var all drift på forhjulene inntil det oppsto hastighetsforskjeller mellom hjulparene. Grunnen til at bakhjulene nå alltid får overført litt krefter er at det gjør systemet i stand til å fordele krefter raskere.

Bedre

Det er svenske Haldex som står bak firehjulsdriftssystemet i Golf, og denne siste generasjonen er bedre på flere punkter. Den mest merkbare forskjellen er det gode samarbeidet med ESP-systemet. Borte er den litt hakkete oppførselen og tidvis direkte fiendskapet mellom elektronikken i de to systemene.

For eksempel er ESP-systemets sabotering av igangsetting på svært glatt underlag borte, og ESP-systemet griper også mykere inn når sjåførens iver tar overhånd. Denne nyvunne idyllen har imidlertid en litt skummel bakside, harmonien systemene i mellom gjør at føreren ikke får alt for mange signaler om hvor langt strikken faktisk er tøyd.

Uproblematisk fremkommelighet

Bakhjulene er så raskt med at det ikke er noe poeng i å skille mellom systemer med konstant firehjulsdrift og de med elektronisk styrt slik som i Golfen. Når det gjelder inspirert kjøring stiler det seg litt annerledes. Selv om Golfen klart har tatt et steg nærmere muligheten for sportslig utnyttelse av firehjulsdriften er det fortsatt ett stykke igjen til systemer med mer konstant fordeling av kreftene.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.