Toyota-kjennere vil vite at Yaris lenge har vært tilgjengelig med en 1,4-liters dieselmotor som yter 75 hestekrefter og 170 Nm. Dette er forøvrig samme motor som på kontinentet er å finne i Mini.
Det er denne motoren som er utgangspunktet for motoren vi nå finner i Corolla. Det betyr at Corolla-motoren er en direkte-innsprøytet common rail-motor med turbo og ladeluftkjøler. Ved hjelp av høyere innsprøytningstrykk har Toyota imidlertid hentet ut mer kraft fra motoren, som i Corolla produserer 90 hestekrefter og 190 Nm ved 1.800 o/min.
Flat dreiemomentkurve
Dette høres kanskje ikke så voldsomt ut. Men ute på veien er dette en praktfull motor, som gjør en langt bedre jobb enn det vi trodde var mulig for en 1,4-liter. Motoren har nemlig en svært flat dreiemomentkurve, noe som sørger for at den skaper et flott skyv helt fra 1.600 til 3.500 omdreininger. Skyvet i seteryggen minner faktisk om det man kan forvente fra en moderat 2,0-liters dieselmotor. Vi var i starten faktisk usikre på om vi hadde fått utlevert feil bil. Men neida, etter å ha sjekket vognkortet sto det klart at vi faktisk bare hadde 1.364 kubikk til rådighet.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger