Motor og kjøreegenskaper

Skoda Octavia leverer gode kjøreegenskaper. Den nye DSG-kassen imponerer mer enn Volkswagen-konsernets gamle dieseltraver.

Publisert
Sist oppdatert

Skoda Octavia blir etter hvert tilgjengelig med seks motoralternativer, hvorav to dieselmotorer. Vårt testeksemplar var utrustet med den minste dieselmotoren, den gode gamle 1,9-literen vi kjenner fra tallrike Audi-, Seat-, Skoda- og Volkswagen-modeller.

Mens forrige generasjon Octavia kom med hele tre effektvarianter av denne motoren - 90, 110 og 130 hestekrefter - har Skoda denne gangen valgt å satse på en 105-hestersversjon. Motoren produserer 250 Nm ved 1.900 o/min, og er sterk nok til at bilen aldri oppleves som undermotorisert.

Best ved lave turtall

Det er i første rekke i de lavere delene av registeret, fra 1.750 til 2.000 o/min at denne motoren duger best. I dette turtallsområdet produseres et flott skyv. Det går riktignok brukbart også videre oppover mot rødmerkingen ved 4.500 o/min, men pumpedyse-motoren oppleves som mer tungpustet enn konkurrentenes common rail-motorer.

Støyete

Volkswagens 1,9-liter er også, i større grad enn common rail-motorer, belemret med støyproblemer. Kraftkilden knatrer og bråker ganske uhemmet og verken passasjerer eller mennesker utenfor bilen er i tvil om at det er en diesel som dunker og går. Støyen er imidlertid mest merkbar ved tomgang og høye turtall. I mellomregisteret oppleves ikke motorbråk som noe stort problem.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.