For 1,6-liter dieselmotor på 109 hestekrefter koster i praksis det samme som en 2-liters bensinmotor på 137 hestekrefter. Litt på grunn av bensinmotoren, men aller mest på grunn av kvalitetene ved den nye dieselmotoren opplever vi nykommeren som det beste alternativet. Den byr på alle de fordelene vi etter hvert er blitt vant til fra moderne dieselmotorer, og få av svakhetene noen av disse motorene er belemret med.
For eksempel er tilgangen på krefter usedvanlig jevn, de kommer jevnt på lavt turtall og sier ikke takk for seg med et bråstopp under 4.000 o/min.
Kultivert
Lyden etterlater ingen tvil om drivstofftype, men det er lite vibrasjoner på tomgang og motorlyden er heller ikke påtrengende under akselerasjon. Mest imponerer motoren ved å ha relativt god respons med en gang du trykker på gasspedalen, og også ved at økningen i krefter kommer gradvis og relativt raskt.
109 hestekrefter ved 4.000 o/min er for lite til at bilen føles som en sprinter, 0-100 tar 13,5 sekunder. Forbikjøringsakselerasjonen er derimot god, godt dreiemoment gjør forbikjøringer relativt uproblematisk. En ting som hjelper ved forbikjøringer er at ved full gass øker turbotrykket for en kort periode slik at dreiemomentet stiger med 20 Nm ved 2.000 o/min, normalt er dreiemomentet 240 Nm ved 1.750 Nm.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger