Motor og kjøreegenskaper

Motoren som de fleste Grand Scenicer kommer til å ha under panseret, sliter litt i den relativt store bilen.

Publisert
Sist oppdatert

I likhet med mange av de andre syvseterne er minste bensinmotor en 1,6-liter som yter 115 hestekrefter. Det er som regel nok til å holde følge med trafikken, og vi har ikke tidligere ment at biler i denne klassen nødvendigvis må ha større motor.

I Grand Scenic ble det imidlertid litt snaut. Nedgiringene er ikke lenger relatert til forbikjøringer og liknende, men også til å holde farten oppe på landeveien. For alle gjelder det at syvsetere med denne motorstørrelsen blir følsomme for last, og med full oppakning vil nok 1,6-litere føles som undermotorisert. Problemet for Grand Scenic er at det er et friskt hopp opp i pris, over 50.000 kroner, for å få en sterkere dieselmotor eller større bensinmotor under panseret.

Må duge

Prisforskjellen gjør at 1,6-literen må gjøre jobben i de fleste Grand Scenicene. 115 hestekrefter dukker opp ved 6.000 o/min, og dreiemomentet er på topp med 152 Nm ved 4.200 o/min. Med andre ord må girspaken brukes relativt ofte i Grand Scenic. Girspaken er lett tilgjengelig plassert på dashbordet, og skiftene er på fransk vis komfortable men uten en alt for distinkt sjaltefølelse.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.