I likhet med mange av de andre syvseterne er minste bensinmotor en 1,6-liter som yter 115 hestekrefter. Det er som regel nok til å holde følge med trafikken, og vi har ikke tidligere ment at biler i denne klassen nødvendigvis må ha større motor.
I Grand Scenic ble det imidlertid litt snaut. Nedgiringene er ikke lenger relatert til forbikjøringer og liknende, men også til å holde farten oppe på landeveien. For alle gjelder det at syvsetere med denne motorstørrelsen blir følsomme for last, og med full oppakning vil nok 1,6-litere føles som undermotorisert. Problemet for Grand Scenic er at det er et friskt hopp opp i pris, over 50.000 kroner, for å få en sterkere dieselmotor eller større bensinmotor under panseret.
Må duge
Prisforskjellen gjør at 1,6-literen må gjøre jobben i de fleste Grand Scenicene. 115 hestekrefter dukker opp ved 6.000 o/min, og dreiemomentet er på topp med 152 Nm ved 4.200 o/min. Med andre ord må girspaken brukes relativt ofte i Grand Scenic. Girspaken er lett tilgjengelig plassert på dashbordet, og skiftene er på fransk vis komfortable men uten en alt for distinkt sjaltefølelse.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger