Motor og kjøreegenskaper

Det er sjeldent vi har hatt det så gøy i en så praktisk og rimelig bil. Opel Astra 1.8 Cosmo med IDS har kjøreegenskaper som trekker tankene mot sportsbiler.

Publisert
Sist oppdatert

Nye Astra kjører i utgangspunktet godt, men har et lite stykke igjen opp til Golf. Golf har etter vår syn kompaktklassens beste kjøreegenskaper. Hvis man imidlertid "jukser" og investerer i Interactive Driving System (IDS), løftes plutselig Astra opp i en divisjon for seg.

Valgfrihet

IDS-systemet består av flere elementer, hvorav det viktigste er de elektronisk styrte støtdemperne. Det geniale med disse er at man ved et knappetrykk kan endre deres karakteristikk fra komfort til sport. I motsetning til tradisjonelle sportsunderstell, der man må leve med et stivt understell permanent, kan man i Astra velge disse egenskapene kun når man virkelig ønsker dem.

Når man trykker på Sport-knappen er det ikke bare demperkarakteristikken som endres. I tillegg blir gassresponsen merkbart kvikkere og styringen mer direkte. Dermed oppleves Astra plutselig som en helt annen bil.

Ekte kjøreglede

Med sport-programmet aktivert minner Astra mer om enn sportskupé enn om en femdørs familiebil. Det deilige, tykke og treekede rattet har utsparringer for tomlene og formidler svært god kontakt med forhjulene. Den presise styringen er direkte nok til at tankene trekkes mot sportsbiler og fraværet av krenging er påfallende. Det stive oppsettet resulterer blant annet i at bakvognen lystrer mye raskere enn det man er vant med i denne klassen, noe som i sin tur produserer ektefølt kjøreglede.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.