150 kilo ekstra vekt, og nesten alt over forhjulene, fjerner effektivt muligheten for en leken svingebil. Positivt med den ekstra vekten er at PT Cruiser Turbo virker mer selvsikker i sporvalget før den eventuelt presses for langt. Og med motorkraften tilgjengelig skal du være ganske kresen for ikke å kose deg på en kveldstur gjennom favoritt svingene.
Ekspresstog
På vei opp gjennom girene sparker de 223 hestekreftene godt, 0-100 km/t er oppgitt til 7,1 sekunder og toppfarten skal ligge på 230 km/t. Hestekreftene er på plass ved 5.100 o/min, og motoren strekker seg til i overkant av 6.000 o/min uten alt for mye jamring.
Dreiemomentet sørger for avslappede forbikjøringer. Med 333 Nm fra 3.950 o/min ligger PT Cruiser milevis foran det for eksempel bestselgerne Toyota Corolla Verso og Volkswagen Touran stiller med i de største bensinalternativene. For moro skyld kan det nevnes at største bensinalterantiv i Touran er en toliter med 150 hestekrefter og 200 Nm.
PT Cruiser oppleves som spesielt sterk, fra rundt 2.500 o/min begynner det å skje saker, og fra 3.500 o/min er det virkelig trøkk. Girkassen er ikke veldig kort i slagene men er relativt kontant. Første til fjerde gir ligger ganske tett på hverandre, mens femtegiret er mer perifert. Hvis du ikke skal være alt for tøff mot girkassen må du leve med litt forsinkelse i effektleveransen mellom hvert girskift.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger