Til tross for et slagvolum på bare 1.560 kubikkcentimeter, yter Ford/PSA-motoren 109 hestekrefter og 240 newtonmeter ved 1.750 o/min. I tillegg sørger en såkalt overboost-funksjon for 20 ekstra newtonmeter i korte perioder ved fullt gasspådrag. Dette er ytelser det står respekt av og som man vanligvis forbinder med større motorer.
Common rail og variabel turbingeometri
Forklaringen bak høye ytelsene er først og fremst innsprøytnings-teknologien (common rail) som sørger for ekstremt god forstøving og spredning av drivstoffet i sylindrene. I tillegg ledes luften inn i sylindrene via en turbolader med variabel turbingeometri, noe som sikrer god fyllingsgrad også ved lave turtall. Utforming av stempelhoder, plassering av ventiler og en lang rekke andre faktorer bidrar selvsagt også til det endelige resultatet.
Kultivert
Ute i virkeligheten særpreges motoren først og fremst ved sin myke gange. Kraftkilden produserer uvanlig lite støy til å være en dieselmotor, både ved tomgang og ved gasspådrag. Den kultiverte gangen reflekteres også i fravær av vibrasjoner i ratt, girspak og pedaler.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger