Sammen med 3.0 TDI representerer 3.2 midtsjiktet i prislisten over A6-modeller. Begge disse koster betydelig mer enn en normal familiebil, men det selges likevel en god del av dem. Hele 35 prosent av A6-salget består av disse to kostbare modellene. 12 prosent av A6-kundene velger 3.2 FSI, og 23 prosent velger 3.0 TDI. Dette er fordelingen etter at det er solgt cirka 400 nye A6-modeller.
Ny motor
Denne motoren har vi ikke kjørt tidligere og den er et stort fremskritt i forhold til den utgående 3-literen. Dette er en såkaldt FSI-motor som har direkte bensininnsprøytning, og er dermed ikke en oppgradert 3-liter. Motoren sitter ikke i noen andre Audi-modeller og må ikke forveksles med 3,2-literen som sitter i TT og A3. Det er en annen motor.
Motoren yter 255 hestekrefter ved 6.500 omdreininger og dreiemomentet er 330 newtonmeter ved 3.250 omdreininger. Dreiemomentet ligger høyt over et bredt turtallsregister og den trekker godt på lave turtall selv om ikke turbo er innvolvert her. Gassresponsen er god og du har raskt rimelig mye krefter til disposisjon. Den trekker godt, og særlig mellom 3.000 og 5.000 omdreininger er det mye underholdning. Hvis man her velger 3. giret har bilen mye overskudd og du kjører lett forbi det som måtte dukke opp av laste- og campingbiler.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger