Motor og kjøreegenskaper

Volvo V50s minste motoralternativ gjør en grei jobb, verken mer eller mindre. Girkassen burde hatt et ekstra trinn.

Publisert
Sist oppdatert

1,8-literen vi finner i V50 (og S40) er en gammel kjenning som også finnes i ulike varianter i Ford Mondeo, C-Max og Mazda 6. Den firesylindrede motoren yter 125 hestekrefter ved 6.000 o/min og maksimalt dreiemoment, 165 Nm, er på plass ved 4.000 o/min. Tallene indikerer at motoren er en klassisk bensinmotor, som produserer et jevnt økende skyv i takt med økende gasspådrag.

Takler lavt turtall

Selv om motoren på papiret ikke er spesielt mye sprekere enn moderne 1,6-litere, har man glede av det ekstra slagvolumet. Takket være dette, samt variable ventiltider på innsugsiden, er motoren sterk nok til at den gjør en god jobb også i de lavere delene av registeret. 1,8-literen jobber relativt uanstrengt ned mot 2.000 o/min, noe som betyr at man slipper hyppig giring.

Støy ved høye turtall

Turtelleren er rødmerket først ved 6.500 o/min og turtallssperren befinner seg enda høyere - ved 7.000. Motoren trekker godt helt opp til rødmerkingen, men produserer en god del støy allerede fra 5.000 omdreininger. Ved inspirert alene-kjøring er ikke dette noe problem, men når man har med passasjerer og forsøker å gjennomføre samtaler med disse, blir motorstøyen ved høye turtall påtrengende. De fleste vil nok derfor velge å bruke motorens mellomregister, som gjør en hederlig innsats.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer