I motsetning til Audi og BMW, som har satset på 3,0-liters dieselmotorer, har Ford/PSA nøyd seg med 2,7 liter slagvolum.
Det betyr ikke at motoren har dårlige ytelser. Den moderne V6-motoren har blant annet 24 ventiler, to turboer og andre generasjon common rail-teknologi, noe som resulterer i 206 hestekrefter og 435 Nm. Dette er voksne tall og hvis vi sammenligner med Mercedes-Benz sin 2,7-liter, kommer Jaguar-dieselen svært godt ut. Mercedes-Benz henter ikke ut mer enn 177 hestekrefter og 400 Nm fra sin motor.
Problemet er bare at denne Mercedes-Benz-motoren er på vei ut og snart vil bli erstattet av en ny 2,8-liter med langt bedre ytelser.
225 og 218 hestekrefter
Det andre problemet er at Audi og BMW altså har satset på 3,0-liters motorer som yter enda mer enn Jaguars 2,7-liter. Audi har tatt ut hele 225 hestekrefter og 450 Nm, mens BMW kan skilte med 218 hestekrefter og hele 500 Nm. Selv om Jaguar-dieselen slår dem begge hvis man beregner effekt per liter slagvolum, kommer man ikke unna at den blir en god del svakere på papiret.
8,6 sekunder
Dessverre for Jaguar sin del, så er de to tyske konkurrentene også betydelig raskere. Mens A6 3.0 TDI og 530d begge klarer 0 til 100 på heftige 7,3 sekunder, må Jaguar-eiere finne seg i 8,6 sekunder. Toppfart er ikke spesielt interessant her i landet, men for å understreke poenget kan det nevnes at de to tyskerne klarer 243 kilometer i timen, mens Jaguaren stanser ved 227 km/t.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger