Motor og kjøreegenskaper

Den ansiktsløftede Maverick 2.3 kan skilte med en god motor, en fin girkasse, kraftige bremser og gode kjøreegenskaper.

Publisert
Sist oppdatert

Maverick har altså amerikansk opphav og er ikke tilgjengelig med dieselmotor. Valgmulighetene begrenser seg til to bensinmotorer, hvorav 2,3-literen er den minste. Denne motoren gjør et godt inntrykk, men er belemret med to problemer.

For det første belastes den med mer avgifter enn en 2,0-liter. Tre desiliter ekstra slagvolum utgjør 20.000 kroner i økte avgifter, noe som er en medvirkende årsak til at Maverick 2.3 blir såpass dyr. Og forbruket, 1,09 liter ved blandet kjøring, betyr at Maverick bruker omlag en desiliter mer per mil enn sine konkurrenter.

Beskjeden på papiret

Til tross for sitt voksne slagvolum, yter ikke motoren mer enn 150 hestekrefter, det samme som mange av konkurrentenes 2,0-litetere. Heller ikke dreiemomentet er oppsiktsvekkende. 200 Nm ved 4.000 o/min betyr at den kun produserer 8 Nm mer enn RAV4-, CR-V og X-Trail-motorene.

Likevel oppleves Ford-motoren som sterk, noe som sannsynligvis skyldes en fin dreiemomentkurve. Maverick 2.3 er seig i motbakkene og oppleves aldri som undermotorisert. Når man passerer 3.000 o/min er gassresponsen kvikk og fra 4.500 omdreininger og ut til rødmerkingen ved 6.500 omdreininger produseres en fin fartsøkning.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer