Den er sterkere, kvikkere og mer lydsvak. Den er dessuten nå satt til å jobbe sammen med en femtrinns automatgirkasse. Det samarbeidet går stort sett bra, og du får når du vil tilgang på de 325 hestekreftene motoren yter på topp.
Likevel er det råstyrken på lave turtall som kler bilen og som imponerer. 760 Nm ved 2.000 o/min gjør at du ikke merker noen forskjell om du er fullastet eller ikke, og styrken på lave turtall gjør at du kan kjøre effektivt uten å presse motoren. For presses V8-eren støyer den på lastebilvis.
Tusler
Med høyeste gir på plass tusler motoren rundt i 1.200 o/min ved 80 km/t. Da sørger fartsvinden for at motoren er knapt hørbar. Girer du ned til tredje gir ender du på 3.100 o/min i samme hastighet. Girkassen skifter normalt mykt, og den litt fiklete sjaltingen på rattet gjør at det enkleste er å la girspaken stå i fred. Under press, eller ved mange hastighetsendringer, er ikke girskiftene like silkemyke.
Fra stillestående drar den store bilen imponerende godt i gang, og vel oppe i fart er også akselerasjonen imponerende. Med kun bakhjulsdrift er motorstyrken så heftig at hjulene drar seg løs uten problemer, og særlig på regnvåte veier skal du være forsiktig i omgangen med gasspedalen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger