Grunnet til det er at firehjulsdriften er med på å fjerne den litt understyrte følelsen i en vanlig E-klasse, og med dårlig feste er det klart mer effektivt enn bakhjulsdrift. Mercedes-Benz har valgt et standardoppsett der bakhjulene er forfordelt med 60 prosent av kreftene som kommer via girkassen. Det er med på å gi bilen et preg av bakhjulsdrift, og sørger for forutsigbarhet ved hard bruk av høyrefoten.
E-klasse 4MATIC er med andre ord en relativt lettkjørt og forutsigbar bil. Imponerende er også hvordan firehjulsdriften fungerer sammen med ESP-systemet. Firehjulsdrift setter ESP-systemene på tøffere prøve enn biler med drift i bare en ende. I E 320 4MMATIC opplevde vi samspillet harmonisk og nesten helt uten de harde avbrytelsene som kjennetegner noen biler med ESP og firehjulsdrift.
Fin summing
En 3,2-liters V6 summer fint under panseret. Den utmerker seg ikke med spesielt høye ytelser, men er en trivelig motor som du raskt blir glad i. Den er med sine 315 Nm fra 3.000 o/min sterk nok til å sørge for komforten, og fra 4.500 o/min er gassresponsen og lyden av den typen som gjør at man sverger på å aldri kjøre dieselbil igjen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger