Motorkraften var udiskutabelt heftigere, men overraskende nok hjalp kjøreegenskapene i V50 også til. Det er ikke overraskende at en ny bil klarer seg bedre enn en bil som C-klasse som tross alt har levd noen år, men akkurat vår C-klasse hadde alle hjelpemidler Mercedes-Benz kan varte opp med for å få den sportsligere. Det var sportsunderstell og fete dekk, og innvendig skulle sportsseter sørge for at du kunne konsentrere deg om svingene.
Det er ingenting i veien med veigrepet i C-klasse, og vi tror den sikkert rent fysisk er på høyde med Volvoen på dette området. Problemet er at kjøreopplevelsen ikke inngir tillit til de sportslige kapasitene fordi bilen beveger seg alt for mye opp og ned på de relativt myke og komfortable fjærene.
Volvoen føltes mer samlet, det var lett å kjøre aktivt og forholdet mellom fjæring, demping og dekk var bedre avstemt. Selv med 220 hestekrefter virkende på de samme hjulene som styrer var svingkjøring uproblematisk og morsomt. Det var lett å få flyt i kjøringen.
Igjen turbo vs kompressor
T5-motoren har et relativt stort slagvolum på 2,5-liter. Fordelt på fem sylindere og med turbo blir det til 220 hestekrefter ved 5.000 o/min. Enda voldsommere er dreiemomentet, 320 Nm allerede fra 1.500 o/min sørger for at det skjer noe når du trykker på gassen uansett hvilket gir du er i. En V50 T5 med manuell girkasse skal gjøre 0-100 på 6,9 sekunder.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger