Det er en ganske enkel motor uten særegenheter Mazda har puttet inn i toppversjonen av Mazda 6. Det er ingen turbo eller kompressor, og det mest spesielle er relativt stort slagvolum for en firesylindret motor.
2,3-literen yter 166 hestekrefter ved 6.500 o/min, og leverer et dreiemoment på 207 Nm ved 4.000 o/min. Dette er nok krefter til at den 1.390 kilo tunge stasjonsvognen oppleves som sprek. Forbikjøringer går uproblematisk, og til tross for moderat dreiemoment er det ikke alltid nødvendig med stressede nedgiringer for å lirke seg forbi bilen foran.
Skift for krefter
Skal du ha tilgang til alt av krefter til enhver tid er det imidlertid nødvendig med flittig bruk av girspaken. Særlig i området fra 60 km/t og oppover til 100 km/t gir veksling mellom girene god gevinst i form av effektiv akselerasjon.
Andregiret bringer deg så vidt over 100 km/t, og da viser turtelleren 7.000 o/min. De siste 500 o/min oppleves ikke spesielt effektive, og det er like greit å gire rett i etterkant av effekttoppen.
Ved 100 km/t i femtegir har motoren et turtall rundt 2.800 o/min, og det er lite motorstøy som når kupeen. Selv ved dette turtallet oppleves motoren som fleksibel, og utvekslingen i den femtrinns manuelle girkassen passer godt for norske forhold. Skiftene er presise nok, men girkassen er ikke i stor grad med på å gi en ytterligere sportslig opplevelse av Mazda 6.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger