For denne kompressormotoren er relativt sterk fra lave turtall samtidig som den leverer økt effekt hele veien opp til nesten 6.000 o/min. Dreiemomentet har en topp med 260 Nm fra 3.500 til 4.000 o/min. Et såpass stort dreiemoment i en anvendelig del av turtalsskalaen gjør at motoren alltid er beredt hvis den blir bedt om fartsøkning. Gassresponsen er ikke helt som på en V6-motor, men den er bedre enn på en del turbomotorer.
Litt dieselfølelse
Det store dreiemomentet gir litt dieselfølelse av det positive slaget. Utvekslingen i den manuelle sekstrinns girkassen er med på å understreke denne følelsen ved at andregiret går tomt allerede ved 80 km/t. I tredjegir snurrer motoren med 5.000 o/min ved 100 km/t. Dette betyr at girkassen kanskje er litt vel tett, selv for norske forhold, men det største problemet er at girkassen ikke er alt for glad i ivrige girskift.
Girkassen har blitt litt tettere siden sist, men den er fortsatt først og fremst komfortabel i bruk. Vi opplever den som komfortabel og distansert istedenfor nær og mekanisk elegant. Her er smaken delt vi fortrekker den sistnevnte varianten. En ting til heller mot valg av automatgir i denne bilen, kraften i motoren og samarbeidet med girkassen gjør at det blir vanskelig å gjennomføre akselerasjon og nedgiringer uten at alle om bord merker det ganske godt. Det ville de ikke gjort med en god automatkasse om bord.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger