V50 vil finnes med en rekke motorer når modellprogrammet er komplett. Minste motor blir en 100-hester, og via 125, 140 og 170, ender det på dagens testbil med 220. I tillegg vil den få dieselmotorer med 110 og 136 hestekrefter.
Beholder grepet
Med 220 hestekrefter på forhjulene skulle man tro det ville ende opp med mye hjulspinn. Selv om det er mye krefter i sving, sitter forhjulene veldig bra, men du må holde godt i rattet hvis det er litt sporete i veibanen. En løsning på dette vil være å velge firehjulsdrift. Det koster 31.000 kroner ekstra. Da vil den minste lille hastighetsforskjell mellom forhjul og bakhjul resultere i at krefter blir flyttet bakover.
Sterk motor
Motoren i T5 er en 2,5 liters tverrstilt rekkefemmer med turbo og ladeluftkjøler. Den har også variable ventiltider både på innsug og eksos. Dreiemoment kommer så tidlig som ved 1.500 omdreininger og ligger flatt på 320 newtonmeter helt opp til 4.800. Du merker det også godt på veien at det er mye krefter i dette turtallsområdet, men over 5.000 omdreininger begynner det å gi seg. Å presse på med kick-down helt til rødmerkingen har egentlig ikke stort for seg. Maksimal effekt ligger på 5.000 omdreininger. Rekkefemmeren gir også fra seg et tøft lydbilde. Den er grov i stemmen og høres litt slem ut. Volvo oppgir en akselerasjon fra 0 til 100 på 7,3 sekunder og en toppfart på 235 kilometer i timen med automatgir.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger