Nå er Astra tilgjengelig med fire bensinmotorer og to dieselmotorer. Bensinmotorene har et slagvolum på 1,4, 1,6, 1,8 og 2,0 liter og yter henholdsvis 90, 105, 125 og 170 hestekrefter. De to dieselmotorene har begge 1,7 liters slagvolum og produserer henholdsvis 80 og 100 hester. 170-hesteren leveres med 6-trinns girkasse og resten av motorene leveres med 5-trinns girkasse. I tillegg kan 125-hesteren leveres med en 4-trinns automatkasse og 1,6-literen kan leveres med 5-trinns Easytronic.
1.6
Vi har kjørt 1,6-literen med 105 hestekrefter og 150 newtonmeter. Den holder fint til daglig bruk og Astra føles ikke undermotorisert med denne motoren. Hvis noen har lyst på diesel i stedet vil vi anbefale 100-hestersvarianten. Den koster snaue 20.000 kroner mer enn vår testbil. For at kjøringen skal bli mest mulig harmonisk trenger man dreiemoment langt nede i registeret. Astra har maksimalt dreiemoment på 3.900 omdreininger som er bra. Golf og Peugeot ligger også der, mens Corolla ligger 900 omdreininger høyere. Likevel har Astra den dårligste akselerasjonen fra 0 til 100 av de fire bilene. Som oppveining for dette oppgir Opel et forbruk på denne bilen på lave 0,66 liter per mil ved blandet kjøring. Corolla, Golf og 307 ligger på henholdsvis 0,70, 0,72 og 0,72.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger