Den litt mer innviklete forlaringen på en rotasjonsmotors virkemåte er som følger: motorrommet er en ovalt kammer der ett trekantet stempelsubstitutt med butte ender roterer. Rotasjonsmotoren består av betydelig færre bevegelige deler enn en vanlig motor. I forskjellige faser av rotasjonen foregår de vanlige funksjonene i en forbrenningsmotor innsugning, kompresjon, tenning, forbrenning og tømming. I RX-8 er det to kamre på litt over 0,64 liter.
Resultatet er en herlig sportsbilmotor som ikke hadde klart seg så bra i en vanlig bil. Du får stor turtallsvilje, rask respons, jevn kraftøkning og høy effekt, men må leve med høyt forbruk og lite dreiemoment.
Mazda-spesial
Disse motorene er etter hvert blitt noe bare Mazda leverer i vanlige biler. I tillegg til de ovennevnte fordelene for bruk i en sportsbil spiller også størrelsen en stor rolle. Motoren er så liten at hele pakken med motor og girkasse får plass mellom girspaken og forhjulenes dempertårn. I praksis ligger store deler av det vi er vant til å kalle motoren mellom fotbrønnene til de som sitter i forsetet. Med det blir det enklere å få til en 50/50 vektfordeling.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger