Motor og kjøreegenskaper

Rundt og rundt i stedet for opp og ned – det er den enkle versjonen av Wankel-motorens virkemåte kontra en vanlig stempelmotor.

Publisert
Sist oppdatert

Den litt mer innviklete forlaringen på en rotasjonsmotors virkemåte er som følger: motorrommet er en ovalt kammer der ett trekantet stempelsubstitutt med butte ender roterer. Rotasjonsmotoren består av betydelig færre bevegelige deler enn en vanlig motor. I forskjellige faser av rotasjonen foregår de vanlige funksjonene i en forbrenningsmotor – innsugning, kompresjon, tenning, forbrenning og tømming. I RX-8 er det to kamre på litt over 0,64 liter.

Resultatet er en herlig sportsbilmotor som ikke hadde klart seg så bra i en vanlig bil. Du får stor turtallsvilje, rask respons, jevn kraftøkning og høy effekt, men må leve med høyt forbruk og lite dreiemoment.

Mazda-spesial

Disse motorene er etter hvert blitt noe bare Mazda leverer i vanlige biler. I tillegg til de ovennevnte fordelene for bruk i en sportsbil spiller også størrelsen en stor rolle. Motoren er så liten at hele pakken med motor og girkasse får plass mellom girspaken og forhjulenes dempertårn. I praksis ligger store deler av det vi er vant til å kalle motoren mellom fotbrønnene til de som sitter i forsetet. Med det blir det enklere å få til en 50/50 vektfordeling.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer