Motor og kjøreegenskaper

5-serien begynner å få mange motorer og stasjonsvogna er foreløpig tilgjengelig som 525i, 545i, 525d og 530d. Testbilen, en 525d, virker svært bra og koster 130.000 kroner mindre enn en 530d.

Publisert
Sist oppdatert

På lanseringen av stasjonsvognen i Tyskland kjørte vi 530d og 545i. På de tyske motorveiene fikk disse bilene boltre seg fritt og særlig 530d fikk vist sitt fartspotensial til gangs (at 545i også gikk fort var egentlig ikke så oppsiktsvekkende). Fullstendig hårreisende hastigheter ble oppnådd komfortabelt og udramatisk. Kjøreturen her hjemme med 525d var ikke på langt nær så vill, men 525d overbeviste, og gjorde egentlig at vi ikke savnet 530d så veldig mye.

Tilsvarende gammel 530d

Vi var litt usikre på 525d ville bli en kul kjøreopplevelse siden vi har blitt vant til kjempekreftene i 530d. 525d har 177 hestekrefter ved 4.000 omdreininger og 400 newtonmeter ved 2.000 omdreininger. Dette er omtrent de tallene den gamle 530d hadde, og vi har plukket opp svært få signaler om at eierene synes det er en treg bil. Denne nye modellen er også lettere og den klarer 0 til 100 kilometer i timen på gode 8,5 sekunder. Det kommer ikke av at den er kvikk i starten, for det er den ikke. De gode akselerasjonstallene kommer av kjemperykket fra 2.000 omdreininger. Mellom 2- og 4.000 omdreininger har du mye krefter og trekkraften i dette turtallsområdet er enorm.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer