Motor og kjøreegenskaper

Med et dreiemoment på nivå med 150-hestersversjonen av samme motoren oppleves Multitronic-A4en som solid motorisert.

Publisert
Sist oppdatert

Og det mest fascinerende er at girkassen sørger for en optimal utveksling hele tiden. Vil du ha lavt forbruk og lavt støynivå marsjer bilen av gårde på 1.700 o/min med hastighetsmåleren på 100 km/t, og gir du via høyrefoten beskjed om at akselerasjon er en prioritert oppgave plasserer turtallet seg støtt like under 4.000 o/min.

Dobbelt uheldig

Vi har, når vi har kjørt trinnløst i kombinasjon med bensinmotorer, klaget over at girkassen er litt treg ved igangsetting. Med en turbodiesel under panseret blir tregheten fordoblet, og til tider er det riktig plagsomt. Du trenger god trening for å smette inn i åpningen som byr seg mellom bilene i rushtrafikken, og ofte blir akselerasjonen mye hardere enn planlagt.

Det er som sagt en vanesak å kjøre trinnløst, og vi mener ulempene oppveies av fordelene. Poenget er at A4 med Multitronic-girkasse og dieselkrefter trives bedre på landeveien enn i bytrafikk, og det er en ganske uvanlig konklusjon i en bil som selges som eneste mulighet med automatgir.

Forbikjøringssprek

Akkurat denne versjonen av den trofaste sliteren, 1,9-TDI, yter 130 hestekrefter ved 4.000 o/min, og leverer 310 Nm ved 1.900 o/min. Dette maskineriet sørger for 0-100 km/t på 10,1 sekunder, og det er bare 0,1 sekunder saktere enn versjonen som leveres med sekstrinns manuell girkasse.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer