Og det mest fascinerende er at girkassen sørger for en optimal utveksling hele tiden. Vil du ha lavt forbruk og lavt støynivå marsjer bilen av gårde på 1.700 o/min med hastighetsmåleren på 100 km/t, og gir du via høyrefoten beskjed om at akselerasjon er en prioritert oppgave plasserer turtallet seg støtt like under 4.000 o/min.
Dobbelt uheldig
Vi har, når vi har kjørt trinnløst i kombinasjon med bensinmotorer, klaget over at girkassen er litt treg ved igangsetting. Med en turbodiesel under panseret blir tregheten fordoblet, og til tider er det riktig plagsomt. Du trenger god trening for å smette inn i åpningen som byr seg mellom bilene i rushtrafikken, og ofte blir akselerasjonen mye hardere enn planlagt.
Det er som sagt en vanesak å kjøre trinnløst, og vi mener ulempene oppveies av fordelene. Poenget er at A4 med Multitronic-girkasse og dieselkrefter trives bedre på landeveien enn i bytrafikk, og det er en ganske uvanlig konklusjon i en bil som selges som eneste mulighet med automatgir.
Forbikjøringssprek
Akkurat denne versjonen av den trofaste sliteren, 1,9-TDI, yter 130 hestekrefter ved 4.000 o/min, og leverer 310 Nm ved 1.900 o/min. Dette maskineriet sørger for 0-100 km/t på 10,1 sekunder, og det er bare 0,1 sekunder saktere enn versjonen som leveres med sekstrinns manuell girkasse.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger