Motor og kjøreegenskaper

Kombinasjonen av et forbruk på 0,43 liter per mil og 0 til 100 på 10,9 sekunder er enestående. Men så er også bilens kraftkilde unik.

Publisert
Sist oppdatert
Motor og kjøreegenskaper


Prius har nemlig to motorer. Den ene er en ordinær bensinmotor med 1,5 liter slagvolum. Denne yter beskjedne 77 hestekrefter og 115 newtonmeter (Nm). Men bensinmotoren jobber ikke alene. Prius kan i tillegg skilte med en elmotor. Denne får strøm fra et stort batteri og vil under ideelle omstendigheter levere 68 hestekrefter og hele 400 Nm. Når begge motorene jobber sammen, noe de gjør under fullt gasspådrag, klarer Prius 0 til 100 kilometer i timen på 10,9 sekunder, noe som betyr at den miljøvennlige bilen overhodet ikke er noen sinke.

Utnytter bevegelsesenergi

Men hele poenget med Prius er nettopp at motorene ikke skal jobbe sammen, men hver for seg. Ved normal kjøring klarer man seg med bensinmotoren og så snart man slipper gasspedalen overføres bevegelsesenergi til batteriet. Dermed fylles batteriet opp, noe som gir muligheten for å bruke ren batteridrift ved rygging, parkering, køkjøring og andre aktiviteter som krever lite kraft.

Det er faktisk mulig å kjøre Prius på ren batteridrift, såkalt EV-mode (Electric Vehicle) opp til 45 kilometer i timen. Vår Prius klarte drøye tre kilometer i drøye 40 kilometer i timen, noe som betyr rundt fire minutters drift. I lavere hastigheter vil batterikapasiteten vare lengre.

Batterihjelp gir skyv

Motor og kjøreegenskaper


Så snart man trykker gasspedalen i bunn, kobler imidlertid bensinmotoren lynraskt inn, noe som sammen med elmotoren gir et fint skyv i seteryggen. Prius egner seg imidlertid ikke for sportslig kjøring over lengre perioder. Da vil man nemlig tømme batteriet, og må klare seg med bensinmotoren. Uten hjelp fra elmotoren blir Prius en temmelig treg affære, noe vi fikk illustrert da vi gjennomførte øvelsen 0 til 100 i oppoverbakke. Med tomt batteri trengte Prius 20 sekunder, mens samme øvelse ble gjennomført på bare 14,2 sekunder med batterihjelp.

Svake kjøreegenskaper

Også kjøreegenskapene er et effektivt hinder for inspirert kjøring. Prius kjører nemlig overraskende dårlig. Riktignok er styringen direkte, men hjulopphenget får problemer når farten blir høy. Prius både krenger og understyrer, men det som er verre er at bilen i visse situasjoner også overstyrer. Dette er godt merkbart til tross for at bilen er utrustet med elektronisk stabilitetsprogram (ESP, VSC på Toyota-språk) som ikke lar seg koble ut. Overstyringstendensene er fremtredende både i høyhastighetssving, ved bremsing i sving og når man går av bremsen i kurver. På asfalt må man kjøre hardt før denne oppførselen blir eksplisitt, men på snøsubstituttet grus blir tendensene langt tydeligere.

Spretten oppførsel

Motor og kjøreegenskaper


I tillegg får hjulopphenget problemer på telehivpregede veier i høy hastighet. Under slike omstendigheter blir Prius spretten og ukomfortabel. Vi lot oss heller ikke imponere over bremsene, som burde operert mye nærmere låsing, ikke minst på grus.

Det faktum at Prius ikke er noen sportsbil er for så vidt ikke overraskende. Men at kjøreegenskapene skulle være så svake hadde vi ikke forventet.

Uvanlig lettbrukt

Men Prius er selvsagt først og fremst en bybil, og det er i bymiljøet bilen kommer til sin rett. For det første sørger tekniske løsninger for å skape en uvanlig høy komfortgrad. En lett berøring av dørhåndtaket sørger for at døren låser seg opp og ett lett trykk på startknappen er alt som skal til for å starte. Nøkkelen kan forbli i lommen.

En bitteliten bevegelse av den godt plasserte girspaken er nok til å velge revers eller drive og man er i gang. God svingradius, i kombinasjon med en bakrute som strekker seg nesten helt ned til skiltet, sørger for at parkering går smertefritt.

Trinnløs girkasse

Motor og kjøreegenskaper


Prius-girkassen er trinnløs og basert på CVT-teknologi. Fordi det ikke eksisterer noen manuell giringsmulighet, slik man for eksempel har på Audis Multitronic-kasser, har Toyota laget et eget trinn som kalles B. B er en forkortelse for brake og gir muligheten for motorbrems i nedoverbakker. I Brake-modus lades også batteriet ekstra effektivt.

Vi synes girkassen fungerer godt, men var litt skuffet over at den ikke henger på giret i de bratteste motbakkene. Da må man ta i bruk fotbrekket, som er spesielt i den forstand at man mangler et deaktiveringshåndtak. Prius-fotbrekket deaktiveres på samme måte som det aktiveres, ved å trykke det ned.

Vi har allerede fortalt at Prius har et høyt utstyrsnivå. Mer om utstyr, plass og komfort finner du her.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer