Prius har nemlig to motorer. Den ene er en ordinær bensinmotor med 1,5 liter slagvolum. Denne yter beskjedne 77 hestekrefter og 115 newtonmeter (Nm). Men bensinmotoren jobber ikke alene. Prius kan i tillegg skilte med en elmotor. Denne får strøm fra et stort batteri og vil under ideelle omstendigheter levere 68 hestekrefter og hele 400 Nm. Når begge motorene jobber sammen, noe de gjør under fullt gasspådrag, klarer Prius 0 til 100 kilometer i timen på 10,9 sekunder, noe som betyr at den miljøvennlige bilen overhodet ikke er noen sinke.
Utnytter bevegelsesenergi
Men hele poenget med Prius er nettopp at motorene ikke skal jobbe sammen, men hver for seg. Ved normal kjøring klarer man seg med bensinmotoren og så snart man slipper gasspedalen overføres bevegelsesenergi til batteriet. Dermed fylles batteriet opp, noe som gir muligheten for å bruke ren batteridrift ved rygging, parkering, køkjøring og andre aktiviteter som krever lite kraft.
Det er faktisk mulig å kjøre Prius på ren batteridrift, såkalt EV-mode (Electric Vehicle) opp til 45 kilometer i timen. Vår Prius klarte drøye tre kilometer i drøye 40 kilometer i timen, noe som betyr rundt fire minutters drift. I lavere hastigheter vil batterikapasiteten vare lengre.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger