Motor og kjøreegenskaper

En 1,9-liters dieselmotor som oppleves som grei nok i Golf klarer seg imponerende godt i den mye større Caravellen.

Publisert
Sist oppdatert

I lyskryss føler man seg en som en mopedist fordi refleksen gjør at du småruser motoren i påvente av grønt lys på grunn av mye vekt som skal flyttes med liten motor. Du kommer til å kvele motoren de første igangsettingene, og du vil nok bli overrasket over hvor tidlig du må gire, men 104 hestekrefter og 250 Newtonmeter (Nm) i samarbeid med en fint avstemt femtrinns girkasse gjør faktisk en god jobb i den 1.790 kilo tunge bilen.

Moderat akselerasjon

I en vanlig bil ville ytelsene vært skandaløse, men i en bil som Caravelle er på en måte naturlig å bruke god tid på å nå 100 km/t. Selv om akselerasjonen er stusselig, er ikke fartsendringer med sig i bilen like problematisk. Dreiemomentet sørger for at du holder følge med trafikken, og under gunstige forhold kan du gjennomføre en veloverveid passering av en bobil som somler.

Du kan nå 100 km/t i tredjegir, men det føles mest effektivt å passere streken i fjerdegir. Etablert i maksimal tillatt marsjfart på motorveien går motoren med 2.200 o/min i femtegir, og da er motorlyden moderat. Dukker det opp en motbakke hender det at fjerdegiret må i bruk, noe som betyr 2.900 o/min i 100 km/t. Da støyer det betydelig mer.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer