Motor og kjøreegenskaper

Er virkelig Ford Focus C-Max en sladdende dødsfelle, slik den svenske motorjournalisten Robert Collin hevder? Og hvordan duger en 136-hesters dieselmotor under C-Max-panseret?

Publisert
Sist oppdatert

Collins påstand er at C-Max er livsfarlig, fordi den ifølge ham selv er altfor sportslig satt opp. Dette resulterer, ifølge Collin, i at bilen helt plutselig kan gå inn i bakhjulsskrens og at denne er svært vanskelig å kontrollere. Collin hevder at han aldri har kjørt en mer "lettsladdet" bil og at C-Max i praksis oppfører seg som en rallybil. Collin hevder at denne oppførselen er livsfarlig, spesielt med tanke på at C-Max er en typisk familiebil. Salget av C-Max må derfor stoppes og bilen bygges om, mener Collin.

Skrøt sist gang

I sammenheng med gjennomføringen av vår stortest i november i fjor, konkluderte vi med at C-Max kjører svært godt. Vi skrev at C-Max ligger godt på veien, takler alle slags ujevnheter bedre enn sine konkurrenter og har en direkte og presis styring. C-Max er kort og godt morsom å kjøre svinger med, konkluderte vi den gangen.

Det må understrekes at vi ikke har kjørt C-Max på vinterføre. Da vi sist testet C-Max var veiene fortsatt bare, noe de selvsagt også var denne gangen. Grusveier kan imidlertid fungere brukbart som substitutt for snødekte veier, og vi la derfor ut på en omfattende testrute med varierende veidekke.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer