Og vi oppfatter det som spesielt positivt at Mitsubishi har satt elektronisk stabilitetssystem (ESP) på listen over standardutstyr i de fleste versjoner av Grandis, det hører absolutt hjemme i en bil som har så mye plass at kjøreegenskapene kan forandre seg drastisk avhengig av hvordan lasten er plassert.
En mellomting
Sittestilling og seter gir klare signaler om at det er en flerbruksbil som du befinner deg bak rattet i. Likevel er kjøreegenskapene såpass inspirerende at det lett kan gå litt fort i svingene. Sidekreftene og manglende sidestøtte i setene gjør at man ikke orker alt for effektiv svingkjøring over tid.
En firesylindret 2,4-liter sørger for 165 hestekrefter ved 6.000 o/min og et dreiemoment på 217 Newtonmeter (Nm) ved 4.000 o/min. Dette er nok til at Grandis føles godt motorisert, og nok til at forbikjøringer er uproblematisk. Bensinforbruket er oppgitt til litt under literen ved blandet kjøring.
Relativt høyt oppe på midtkonsollen finner du girspaken som betjener en firetrinns automatgirkasse. De som kjører mye i høye motorveihastigheter vil nok savne enda ett gir, men for norske forhold fungerer det greit. 100 km/t i fjerdegir innbærer at motoren snurrer rundt med 2.400 o/min. På dette turtallet er ikke motorlyden plagsom. Den manuelle skiftefunksjonen fungerer godt.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger