Motor og kjøreegenskaper

Med stasjonsvognaktige kjøreegenskaper og relativt sprek motor oppleves Grandis som et litt sportsligere alternativ.

Publisert
Sist oppdatert

Og vi oppfatter det som spesielt positivt at Mitsubishi har satt elektronisk stabilitetssystem (ESP) på listen over standardutstyr i de fleste versjoner av Grandis, det hører absolutt hjemme i en bil som har så mye plass at kjøreegenskapene kan forandre seg drastisk avhengig av hvordan lasten er plassert.

En mellomting

Sittestilling og seter gir klare signaler om at det er en flerbruksbil som du befinner deg bak rattet i. Likevel er kjøreegenskapene såpass inspirerende at det lett kan gå litt fort i svingene. Sidekreftene og manglende sidestøtte i setene gjør at man ikke orker alt for effektiv svingkjøring over tid.

En firesylindret 2,4-liter sørger for 165 hestekrefter ved 6.000 o/min og et dreiemoment på 217 Newtonmeter (Nm) ved 4.000 o/min. Dette er nok til at Grandis føles godt motorisert, og nok til at forbikjøringer er uproblematisk. Bensinforbruket er oppgitt til litt under literen ved blandet kjøring.

Relativt høyt oppe på midtkonsollen finner du girspaken som betjener en firetrinns automatgirkasse. De som kjører mye i høye motorveihastigheter vil nok savne enda ett gir, men for norske forhold fungerer det greit. 100 km/t i fjerdegir innbærer at motoren snurrer rundt med 2.400 o/min. På dette turtallet er ikke motorlyden plagsom. Den manuelle skiftefunksjonen fungerer godt.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer