Motor og kjøreegenskaper

SLK 200 Kompressor kan skilte med en fin motor og underholdende kjøreegenskaper. Men bilen bør nytes med manuell girkasse.

Publisert
Sist oppdatert

Nye SLK leveres foreløpig kun med tre motoralternativer - 200 Kompressor, 350 og 55 AMG. De to sistnevnte har henholdsvis seks og åtte sylindre og leverer 272 og 360 hestekrefter. Så mange hestekrefter i en så liten bil ville unektelig vært moro. Dessverre blir moroa forferdelig dyr. SLK 350 koster drøye 800.000 kroner, mens SLK 55 AMG koster mer enn 1,2 millioner.

Fire sylindre, 1,8 liter

Her i landet vil nok derfor SLK 200 Kompressor, som starter på snaue 500.000 kroner, bli det mest solgte motoralternativet. Velger man denne bilen blir man eier av en relativt liten motor, med bare 1,8 liter slagvolum fordelt på fire sylindre. Den gode nyheten er at luften mates via en kompressor, noe som resulterer i 163 hestekrefter og 240 Nm ved 3.000 omdreininger. Dette holder til at den 1.415 kilo tunge bilen klarer øvelsen 0 til 100 på 7,9 sekunder, noe som er ganske friskt.

Dette tallet gjelder vel å merke hvis motoren er koblet til en 6-trinns manuell girkasse. Byttes denne ut med en 5-trinns automatkasse, slik det var gjort i vårt testeksemplar, forsvinner en del av futten. For eksempel øker 0 til 100-tiden til 8,3 sekunder.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer