Dette blir nok ikke volummodellen, men tidligere har markedet vist at A6 også er interessant med store motorer. Det er nok V6-modellen med 177 hestekrefter og dieselmotoren med 140 hestekrefter som vi vil se mest av på norske veier.
Ny motor
Motoren vi har kjørt har ikke vært tilgjengelig på den forrige A6-modellen. Dette er en motor som kun har vært levert i A8. Endelig har også A6 fått en motor med common-rail innsprøytnings teknologi. Det var ikke akkurat for tidlig. BMW 5-serie og Mercedes E-klasse har hatt det lenge, sammen med en rekke andre bilmodeller. Treliteren er en en kraftig drivkilde med hele 225 hestekrefter og 450 newtonmeter som er tilgjengelig allerede ved 1.400 omdreinginer, og som ligger konstant opp til 3.250. Du får dermed kreftene fort nok og bunndraget er imponerende. Motoren tar hurtig tak og leverer et gromt skyv gjennom mesteparten av turtallsregisteret. 0 til 100 kilometer i timen går unna på 7,3 sekunder og topppfarten er 243 kilometer i timen. Du kjører lett forbi et par lastebiler uten å gi full gass. Girkassen henger også godt med og du har seks gir å velge iblant, inkludert både sportsprogram og mulighet for å gire selv. Det vanlige kjøreprogrammet fungerer best siden motoren er så sterk på lave turtall. Sportsprogram med tilhørende høyt turtall er ikke det ideelle siden draget avtar mot 4.000 omdreininger.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger