Motor og kjøreegenskaper

I motsetning til flere av konkurrentene får du litt terrengbil-følelse bak rattet i X-trail. Også underveis kommer denne følelsen.

Publisert
Sist oppdatert

Vi oppfatter X-trail som litt mer gedigen, og særlig det at du ser så mye av panseret fra forsetene gir storbilfølelse. Fjæringskomforten er også god, særlig kommer den til sin rett på motorveien. Kommer svingene tettere melder også storbilfølelsen, men da som overvekt.

X-trail er egentlig ikke overvektig, men litt myk fjæring og i praksis forhjulsdrift gjør at krappe svinger ikke er noen yndlingsøvelse. Det føles som det er mye bil som helst vil fortsette rett frem. Hvis den ikke blir presset så hardt er dette imidlertid ikke noe problem, og fjæringen er ikke så myk at det oppstår komfortproblemer på svingete vei.

165 hestekrefter

En firesylindret 2,5-liter yter 165 hestekrefter ved 6.000 o/min, og dreiemomentet er 230 Newtonmeter (Nm) ved 4.000 o/min. Nissan er i praksis alene om så stort slagvolum for en firesylindret motor. Eneste bil vi kan komme på tilsvarende slagvolum er Subaru Outback 2,5. Der yter den spesielle boksermotoren omtrent det samme som Nissans 2,5-liter.

Fordelen med store sylindere er dreiemoment, ulempen er ofte litt trege motorer. I en bil som X-trail er dreiemomentet det viktigste, og for de med tung dieselallergi er den ett fint og sterkt alternativ. Den føles imidlertid aldri spesielt ivrig.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer