Allerede når vi siger på plass i de silkemyke skinnsetene merker vi at dette er et sted vi vil trives. Første operasjon bak rattet er å bli kvitt taket. Du har en rekke knapper i døren og to av dem senker alle fem vinduer i en omgang. Du kjører også ned bakruten før taket forsvinner. Den kan også brukes som vindavviser for de som sitter i baksetet. Sitter det ingen i baksetet kan du montere en vindavviser der også, slik at trekken i kupeen blir minimal. Taket forsvinner i en operasjon på 22 sekunder og blir borte. Det er ikke spesielt raskt, men greit.
Tung
Når ståltaket forsvinner og modellen blir kabriolet, må den stives opp ytterligere. Tidligere har vi skrytt av at BMW har vært flinke til å holde vekten nede. Det gjelder også 645 kupe som veier 1.620 kilo. Testbilen har lagt på seg 200 kilo i fovandlingen til kabriolet. Det merkes på ytelsene. Tallet fra 0 til 100 kilometer i timen stiger for eksempel fra 5,8 til 6,2 sekunder. Ikke noen stor krise kanskje, men differansen er der.
Kjent motor
Motoren har vi kjørt mye, men den oppleves veldig forskjellig i henholdsvis 5-, 6- og 7-serie. I 545 er den kanskje minst oppsiktsvekkende. Der er den forholdsvis stillegående, men gir ingen fin V8-lyd. I 745 høres den omtrent ikke i det hele tatt. I 645 derimot har den fått en litt høyere bøllefaktor. Her brummer og babler det i pottene og det er her motoren er kulest. Det blir litt som i Corvette, men svært mye mer sivilisert. Motoren har fortsatt 333 hestekrefter og 450 newtonmeter til disposisjon. Ikke overraskende trekker den enormt bra over et bredt register. Automatgiret girer mykt og pent og ikke minst raskt. Gir etter gir smetter på plass og du kan også gire selv hvis du tror du klarer det bedre enn bilen. Du kan også velge et sportsprogram som gjør at kassen sjalter raskere og på et høyere turtall.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger