Motor og kjøreegenskaper

Motoren gjør en god jobb og det lille sportslige tilsnittet er akkurat hva bilen trenger.

Publisert
Sist oppdatert
Motor og kjøreegenskaper
Motor og kjøreegenskaper
Motor og kjøreegenskaper


Vi har kjørt basismodellen, og de 150 hestekreftene denne besitter, gjør en hederlig jobb. Selvsagt blir det mer og mer moro jo mer krefter du har, men det skal betales også. Med denne motoriseringen får man en velutstyrt og lekker kabriolet til omlag 500.000 kroner.

1,8?

Vår testbil er tydelig merket med en 1,8-logo på hekken. Det begrenser seg til å være et modellnavn. Motoren er en toliter og er også utstyrt med turbo. Effekten er 150 hestekrefter ved 5.500 omdreininger og dreiemomentet er 240 newtonmeter ved 2.000 omdreininger. Dreiemomentskurven er flat og vi merker at vi har mye å dra på med over et bredt spekter. Motoren tar forsiktig tak rett under 2.000 omdreininger og gir deg en behagelig reise oppover i fart. Under ideelle forhold passerer den 100 på 10,5 sekunder og toppfarten er 205 kilometer i timen.

Stiv

Testbilen hadde utstyrspakken som heter Vector. Det er det sportslige alternativet i 9-3-serien. I tillegg til pynten som du finner både ut- og innvendig har felgene vokst en tomme, til 17 tommer, og dekkene har blitt 225 millimeter brede. Sporstunderstell er ekstra selv på Vector og koster 2.000 kroner. Dette er en fin mulighet hvis Vector i seg selv ikke blir sportslig nok. I tillegg har Vector en bedre avstiving av karosseriet. Denne bilen føles ikke veldig sportslig, men den har det lille som kreves for at den ikke skal føles for slaskete. Den ligger stødig på veien og forhjulene håndterer effekten bra.

Det har ikke vært noe stort problem på bilene med ordinær motor, men tidligere svært sterke varianter av 9-3 har nesten vært ukjørbare på grunn av sporing under akselerasjon (9-3 Viggen med 230 hestekrefter). Nå finnes det ikke større motor enn 210 hester i 9-3.

Kruser

Selv om Saab forsøker å være sportslige, er ikke dette en sporstbil. Den er fast og forutsigbar, og ikke en vilter svingmester som vil at ett forhjul og ett bakhjul skal komme samtidig ut av svingene. Kultivert uttak av krefter er noe som bilen trives best med og den liker også at hjulene for lov til å beholde veigrepet. Girkassen er grei, men setter ikke pris på lynraske girskift. Motoren gjør også at det ikke er nødvendig siden den trekker såpass bra på de fleste turtall.

Plass og komfort finner du mer om her.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer