Vi har kjørt basismodellen, og de 150 hestekreftene denne besitter, gjør en hederlig jobb. Selvsagt blir det mer og mer moro jo mer krefter du har, men det skal betales også. Med denne motoriseringen får man en velutstyrt og lekker kabriolet til omlag 500.000 kroner.
1,8?
Vår testbil er tydelig merket med en 1,8-logo på hekken. Det begrenser seg til å være et modellnavn. Motoren er en toliter og er også utstyrt med turbo. Effekten er 150 hestekrefter ved 5.500 omdreininger og dreiemomentet er 240 newtonmeter ved 2.000 omdreininger. Dreiemomentskurven er flat og vi merker at vi har mye å dra på med over et bredt spekter. Motoren tar forsiktig tak rett under 2.000 omdreininger og gir deg en behagelig reise oppover i fart. Under ideelle forhold passerer den 100 på 10,5 sekunder og toppfarten er 205 kilometer i timen.
Stiv
Testbilen hadde utstyrspakken som heter Vector. Det er det sportslige alternativet i 9-3-serien. I tillegg til pynten som du finner både ut- og innvendig har felgene vokst en tomme, til 17 tommer, og dekkene har blitt 225 millimeter brede. Sporstunderstell er ekstra selv på Vector og koster 2.000 kroner. Dette er en fin mulighet hvis Vector i seg selv ikke blir sportslig nok. I tillegg har Vector en bedre avstiving av karosseriet. Denne bilen føles ikke veldig sportslig, men den har det lille som kreves for at den ikke skal føles for slaskete. Den ligger stødig på veien og forhjulene håndterer effekten bra.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger