Selv i femtegir kjenner du god akselerasjon. Da trekker den vibrasjonsfritt fra cirka 1.800 omdreininger. Musklene i motoren er også tilgjengelig over et bredt register. Det betyr enklere utnyttelse av motoren og lite famling etter et passende gir. Det er faktisk godt mulig å foreta forbikjøringer i femtegir.
Akkurat passe
Vi har kjørt X-type før med tilnavnet Executive som er Jaguars løsning på komfort-etterspørselen. Den leverer det, men har ikke helt klart å tilfredsstille de av våre sanser som krever litt fastere kjøreegenskaper. Audi A4 med sportspakken S-line og Volvo V50 er to svært faste og sportslige biler. Vurderer man en av disse bilene skal man være klar over at oppsettet går utover komforten. Man trenger ikke være så engstelig for sportsutstyret i X-type. Det gjør bilen mer sportslig, men egentlig bare så sportslig som vi synes at bilen bør være. Den krenger mindre, den gjør at vi får lyst til stupe inn i svingene og den ligger godt på veien. Styringen er presis og det er god respons i bilen. Vi hadde litt problemer med at den sporet på sine 225 millimeter brede dekk, men dette dukket ikke opp som følge av at motorkraften blir sent til forhjulene. Det var hjulspor i asfalten som gjorde at den innimellom skjente litt hit og dit.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger