Motor og kjøreegenskaper

Peugeot 307 CC kan skilte med gode kjøreegenskaper. Toppmotoriseringen derimot, ble et skuffende bekjentskap.

Publisert
Sist oppdatert
Motor og kjøreegenskaper


Med 1,6-liters motor og 110 hestekrefter koster ikke 307 CC mer enn 300.000 kroner. Med 2,0-liter og 136 hestekrefter øker prisen til snaue 350.000 kroner. Med toppmotoriseringen under panseret, 177 hestekrefter, ender prisen på drøye 430.000 kroner. Er denne motoren verdt et så stort prispåslag?

Nei, det er den ikke. Det er nemlig sjeldent vi blir så skuffet over en motor som det vi ble denne gangen. Motoren oppleves rett og slett ikke som om den er i nærheten av å levere 177 hestekrefter. Ikke bare er den relativt svak ved lavere turtall, den leverer heller ikke noe skikkelig spark i de øvre delene av registeret. Hvorfor?

Snarvei til høyere effekt

Jo, fordi Peugeot i sin streben etter høyere effekt denne gangen har tatt en snarvei. I stedet for å velge en av de klassiske metodene for økt effekt - større slagvolum, turbo eller kompressor, har Peugeot i stedet valgt å satse på turtall. Utgangspunktet er 2,0-liters-motoren, som yter 136 hestekrefter ved 6.000 o/min. Denne har blitt forsterket for å tåle høyere turtall og har fått en annen fyllingsgrad. Dermed produserer motoren 177 hestekrefter ved 7.000 o/min.

Økning på bare 11 Nm

Motor og kjøreegenskaper


Effekten har altså økt med 41 hestekrefter. Men disse er altså først tilgjengelig ved svært høyt turtall. Når vi ser nærmere på dreiemomentet blir det enda tydeligere at Peugeot har tatt en snarvei. Maksimalt dreiemomentet er nemlig ikke mer enn 202 Nm, en økning på bare 11 Nm sammenlignet med 136-hesteren. Og ikke nok med det, mens 136-hesteren yter maksimalt dreiemoment ved 4.100 o/min, må man helt opp i 4.750 o/min før 177-hesteren er på sitt sterkeste.

Faller mellom to stoler

Sammenlignet med andre motorer med tilsvarende effekt, er dermed denne motoren en skuffelse. Ikke leverer den ikke turbomotorens skyv ved lave turtall. Og ikke leverer den sparket som Hondas og Toyotas turtallsmotorer gjør ved høye turtall. Dermed blir Peugeot-motoren en kjedelig mellomting.

9,4 sekunder

Heller ikke 0 til 100-tiden imponerer. Bilen bruker 9,4 sekunder på øvelsen, noe som er uvanlig tregt med tanke på effekten og med tanke på at bilen klarer 105 km/t i andre gir. Faktisk er dette kun 0,9 sekunder raskere enn 136-hesteren, som altså koster rundt 80.000 kroner mindre enn 177-hesteren.

Upresis girkasse

Girkassen er heller ikke av de beste vi har vært borti. Den oppleves rett og slett som litt slarkete og upresis. I motsetning til de to laveste girene, som er høyt drevet og ikke gir seg før henholdsvis 60 og 105 kilometer i timen, er femtegiret for lavt drevet. Dette resulterer i at turtallet passerer 3.000 o/min i 100 kilometer i timen, noe som etter vårt syn er unødvendig høyt, både med tanke på drivstofforbruk og støy.

Sportslig og komfortabel

Motor og kjøreegenskaper


Kjøreegenskapene derimot, har vi lite å utsette på. Styringen er fin og presis og formidler god kontakt med forhjulene. Bilen er i utgangspunktet komfortabelt satt opp og parerer både telehiv og lange ujevnheter på en svært god måte. Samtidig er 307 CC stiv nok til at den takler sportslig kjøring. Til å være en fireseters kabriolet sitter bilen meget godt i svingene og opptrer ganske nøytralt i sving.

Hvis den presses hardt går den etter hvert inn i svak understyring, men hvis man virkelig går inn for det, er det mulig å provosere frem bakhjulsskrens, i hvert fall på grusvei. Men da tar det ikke lang tid før det elektroniske stabilitetsprogrammet (ESP), som er standardutstyr, griper inn. Dette kan kobles ut, men kobler automatisk inn igjen ved hastigheter over 50 kilometer i timen.

Trygg

Selv om 307 CC er fullt kapabel til å gi sportslige opplevelser, oppleves den i utgangspunktet som svært trygg. Bilen sier tydelig fra når den nærmer seg grensene og stabilitetsprogrammet er alltid på vakt for å ta seg av førere som ikke lytter til bilen.

Med tanke på at 307 CC er en kabriolet, oppleves den som relativt vridningsstiv. Ved nødbrems blir den imidlertid noe mer vimsete enn en ordinær 307. I praksis opptrer bilen ganske stabilt, men man kjenner at den elektroniske bremsekraftfordelene (EBD) må jobbe hardt for at bilen skal holde kursen. Med taket på oppleves bilen som mer selvsikker ved nødbrems.

Litt problemer over de skarpeste ujevnhetene

Motor og kjøreegenskaper


307 CC kjører også godt i byen, men lider litt under et hjuloppheng som ikke takler de skarpeste ujevnhetene. Trikkeskinner, kanter i innkjørsler og småhull trenger gjennom hjulopphenget og opp i setene. Fartsdumper og andre større ujevnheter pareres imidlertid med glans.

Dette kapittelet ble ganske kritisk, noe som først og fremst skyldes den skuffende motoren. Det betyr overhodet ikke at 307 CC er en dårlig bil, husk at den leveres med andre - og billigere - motorer.

La oss se nærmere på bilens aller sterkeste sider i kapittelet om plass og komfort.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer