Med 1,6-liters motor og 110 hestekrefter koster ikke 307 CC mer enn 300.000 kroner. Med 2,0-liter og 136 hestekrefter øker prisen til snaue 350.000 kroner. Med toppmotoriseringen under panseret, 177 hestekrefter, ender prisen på drøye 430.000 kroner. Er denne motoren verdt et så stort prispåslag?
Nei, det er den ikke. Det er nemlig sjeldent vi blir så skuffet over en motor som det vi ble denne gangen. Motoren oppleves rett og slett ikke som om den er i nærheten av å levere 177 hestekrefter. Ikke bare er den relativt svak ved lavere turtall, den leverer heller ikke noe skikkelig spark i de øvre delene av registeret. Hvorfor?
Snarvei til høyere effekt
Jo, fordi Peugeot i sin streben etter høyere effekt denne gangen har tatt en snarvei. I stedet for å velge en av de klassiske metodene for økt effekt - større slagvolum, turbo eller kompressor, har Peugeot i stedet valgt å satse på turtall. Utgangspunktet er 2,0-liters-motoren, som yter 136 hestekrefter ved 6.000 o/min. Denne har blitt forsterket for å tåle høyere turtall og har fått en annen fyllingsgrad. Dermed produserer motoren 177 hestekrefter ved 7.000 o/min.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger