Vektfølsomheten viser seg også hvis vi sammenlikner med New Beetle med fast tak. Den veier 87 kilo mindre enn kabrioleten, og klarer 0-100 km/t på 11,6 sekunder. Kabrioleten bruker 12,3 sekunder.
Så vidt nok
Motoren er med andre ord langt fra sprek nok til å gi noen som helst sportslig følelse, og den er ikke altfor sjarmerende med flat effekt og dreiemomentkurve. Likevel mener vi det er mulig å trives med denne motoren, den er nemlig uproblematisk og effektiv for cruising. Selv om ikke motoren er alt for sterk, er den snill og tilgivelig overfor feil girvalg.
Girkassen er lettsjaltet, og selv om leteaksjonen etter mer effekt raskt ble oppgitt er det alltid trivelig med en effektiv girkasse. Bilen er konservativt satt opp med en svak understyring som gir klare og entydige signaler. En presis styring gjør også at trygghetsfølelsen er lett å holde fast ved.
Mye vibrasjon
New Beetle har lite av den fleksingen i karosseriet som mange kabrioleter er belemret med, og det er positivt. En ting som irriterer, særlig fordi det oppstår under normal avslappet kjøring, er vibrasjoner fra underlaget som forplanter seg til ratt og sete. Vibrasjonene kan sammenliknes med det du opplever i biler med altfor voldsomme dekk- og felgkombinasjoner. På testbilen satt det 205/55-16, det er normaldimensjonen på Beetle, og det snilleste oppsettet som selges på det norske markedet.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger