Motor og kjøreegenskaper

Selv om vektulempen bare er litt over 100 kilo oppleves 1,6-literen på 102 hester som mye tregere i Beetle kabriolet enn i Golf.

Publisert
Sist oppdatert
Motor og kjøreegenskaper


Vektfølsomheten viser seg også hvis vi sammenlikner med New Beetle med fast tak. Den veier 87 kilo mindre enn kabrioleten, og klarer 0-100 km/t på 11,6 sekunder. Kabrioleten bruker 12,3 sekunder.

Så vidt nok

Motoren er med andre ord langt fra sprek nok til å gi noen som helst sportslig følelse, og den er ikke altfor sjarmerende med flat effekt og dreiemomentkurve. Likevel mener vi det er mulig å trives med denne motoren, den er nemlig uproblematisk og effektiv for cruising. Selv om ikke motoren er alt for sterk, er den snill og tilgivelig overfor feil girvalg.

Girkassen er lettsjaltet, og selv om leteaksjonen etter mer effekt raskt ble oppgitt er det alltid trivelig med en effektiv girkasse. Bilen er konservativt satt opp med en svak understyring som gir klare og entydige signaler. En presis styring gjør også at trygghetsfølelsen er lett å holde fast ved.

Mye vibrasjon

New Beetle har lite av den fleksingen i karosseriet som mange kabrioleter er belemret med, og det er positivt. En ting som irriterer, særlig fordi det oppstår under normal avslappet kjøring, er vibrasjoner fra underlaget som forplanter seg til ratt og sete. Vibrasjonene kan sammenliknes med det du opplever i biler med altfor voldsomme dekk- og felgkombinasjoner. På testbilen satt det 205/55-16, det er normaldimensjonen på Beetle, og det snilleste oppsettet som selges på det norske markedet.

Tilvenning

Motor og kjøreegenskaper
Motor og kjøreegenskaper


I begynnelsen oppleves det som man sitter i baksetet med rattet innen rekkevidde, det er langt frem til frontruten. Etter litt tilvenning er dette uproblematisk, men vi kom aldri helt over følelsen av å sitte langt bak i bilen. Kjørestillingen er god, og som sagt er det valgfritt å velge mellom komfort og frihetsfølelse.

Spesielt for New Beetle kabriolet i forhold til mer kompromissløse kabrioleter av roadster-typen er at komforten holder til langturer der passasjeren ikke er fullt så entusiastiske som den som sitter bak rattet. Det er veldig mye positivt fra vanlige biler med over i New Beetle, uten at det gjør den mindre spesiell. For eksempel et er velfungerende elektronisk stabilitetssystem (ESP) en klar fordel, og trygge kjøreegenskaper er for mange å fortrekke fremfor kompromissløst sportslig.

Mer om konklusjon og konkurrenter finner du her.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer